-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36220 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

سؤال و فشار قبر چگونه است ؟
انسان با مرگ وارد عالم برزخ مي شود كه مقدمه اي است براي ورد به قيامت . قرآن كريم در اين باره مي فرمايد : « و من وَراهم بَرزْخٌ الي يوم يُبْعَثون ؛ و از پي {P - سوره مؤمنون ، آيه 100 . P}
آنان تا روزي كه مبعوث شوند ، فاصله اي [=برزخ ] است . »
و پاداش و عذاب ، و فشار و سؤال قبر مربوط به روح انسان و بدن برزخي اوست كه در عالم برزخ است . نبايد گمان بُرد كه فشار قبر به معناي فشار ديواره هاي قبر در دنياست ، يا سؤال در همين قبر دنيايي صورت مي گيرد . بلكه همه اين موارد در عالم برزخ روي مي دهد . البته ، زندگي در برزخ ، ميان كالبدي است همانند همين كالبد و بدن دنيايي . در حديث از معصوم ( عليهم السلام ) وارد شده كه : « في قالب كفالبه في الدنيا ؛ در بدني مثل بدن دنيايي » .
{P - كافي ، ج 3 ، ص 245 . P}
از اين رو ، اگر مرده اي را بسوزانند و خاكسترش را به باد دهند و اصلاً برايش قبري نباشد و يا او را درنده اي بخورد و يا او را به دريا اندازند ، باز هم عذاب ، يا شادي خواهد بود ، زيرا عذاب و شادي مربوط به روح است ، آن هم با بدن سبك و لطيف برزخي .
حالِ انسان در زندگي برزخي شبيه حال كسي است كه براي رسيدگي اعمالي كه از او سر زده است به يك سازمان قضايي احضار مي شود و مورد بازجويي و بازپرسي قرار مي گيرد و پرونده اش كامل مي شود و در انتظار محاكمه در بازداشت مي ماند .
از امام صادق ( عليه السلام ) نقل شده كه فرمود:
« هر كس سه چيز را منكر شود ، شيعه ما نيست ؛
اول : معراج پيامبراكرم ( ص ) ؛
دوّم : سؤال قبر ؛
سوم : شفاعت اولياي خدا در روز قيامت . »
{P - بحار الانوار ، ج 6 ، ح 23 ، ص 223 . P}
در برخي روايات آمده است : سؤال در قبر تنها براي كساني است كه مؤمن محض اند يا كافر محض اند ، امّا مردمان معمولي در برزخ رهايند تا قيامت فرا رسد .
{P - بحارالانوار ، ج 6 ، صص 223 و 235 ؛ اصول كافي ، ج 3 ، ح 4 1 ، ص 235 . P}
و بنا بر حديثي از امام صادق ( عليه السلام ) ، دو فرشته به نامهاي منكر و نكير ، سراغ صاحب قبر مي آيند و از او سؤال مي كنند .
{P - همان ، ج 6 ، ص 236 . P}
امّا اين كه از چه چيز سؤال مي كنند ،
از امام سجاد ( عليه السلام ) نقل شده است : « از خداپرستي و نبوّت و دين و كتاب و ولايت و از چگونه صرف كردن عمر و از مال و راه كسب آن سؤال مي كنند . » قبر ، پس از پرسش و پاسخ ، يا بوستاني از{P - همان ، ج 6 ، ص 223 . P}
بوستانهاي بهشت مي گردد ، يا گودالي از گودالهاي دوزخ : « . . . والقبر روضةٌ من رياض الجنّة او حفرة من حفر النيران . . . » .
{P - همان ، ج 6 ، ص 218 . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.